Hieronder zie je de globale inhoud van de drie bijeenkomsten. De precieze invulling ervan wordt in overleg met de deelnemers bepaald en hangt dus af van jouw behoeften. Naast inspirerende voorbeelden krijg je ook praktische handvatten aangereikt.
9 september
Een goede les staat of valt met een goede lesvoorbereiding. In deze workshop krijg je praktische handvatten aangereikt over het voorbereiden en opbouwen van een les. Hiervoor gebruiken we het (activerende) directe instructiemodel. Op deze manier leer je hoe je een les goed kan voorbereiden en opbouwen. Lees ter voorbereiding op deze bijeenkomst het volgende artikel: Directe instructie model en bedenk een kleine activiteit die je aan de hand van het directe instructie uitwerkt.
16 september
Sommige (beginnende) docenten hebben moeite met orde houden in de klas. Met als gevolg: leerlingen die niet luisteren, over je heen lopen en de regels aan hun laars lappen. Als docent in spe word je overspoeld met tips: streng zijn, consequent zijn, niet boos worden. Maar wat werkt wel en wat niet? Tijdens deze bijeenkomst gaan we hier samen mee aan de slag. Dit document kan je een beetje op weg helpen: Coutinho-Lessen-in-orde
23 september
Je hebt je verhaal gehouden voor de klas, maar de leerlingen kijken je schaapachtig aan. Hoe weet je wat je leerlingen hebben opgestoken van je les? Hoe check je of er nog vragen zijn? Hoe ga je om met verschillen en kun je differentiëren leren? In deze workshop krijg je praktisch gereedschap aangereikt hoe je ervoor kan zorgen dat hetgeen je vertelt ook meer beklijft.